joi, 16 februarie 2017

Tony Ballantyne - Twisted Metal

Tony Ballantyne, fiind englez din cîte am reținut, nu a avut noroc în viață. În viața lui literară, să ne înțelegem, că despre viața particulară nu am idee. (De fapt, am idee, căci am căutat pe net informații despre cartea citită, și am dat practic doar peste informații despre autor, și cică omul este asistent-profesor în IT undeva prin Oldham).

De ce nu are noroc? pentru că-i supus britanic și, deși britanicii au o șansă în plus pe piața de SF americană, totuși ei trebuie să încapă în acei 5% rămași după ce 95% din piața de carte SF este acaparată de autorii americani. Și uite așa, deși Twisted Metal nu-i cu nimic mai prejos decît orice roman-fluviu (că doar ăsta e trendul, de la 500 de pagini în sus, vorba aia, că noi ce altă treabă avem pe lume decît să masticăm pagină după pagină scrisă în dulcele stil modernist) al autorilor americani consacrați, practic nimeni nu a auzit de el.

Eu sigur nu auzisem pînă la tîrgul de carte Gaudeamus 2017, din noiembrie, cînd unul din expozanți adusese exclusiv cărți în engleză. O secțiune respectabilă din spațiu fusese alocat cărților la 5 lei (da, adică 500 de bani, sau aproape un euro jumate). Am cumpărat patru, și le voi descrie pe rînd, imediat după ce le citesc.

Judecînd după Twisted Metal (deja citită) și după a doua carte, cea pe care o parcurg acum (David Weber - By Schism Rent Asunder ... ia și tradu titlul ăsta, dacă îți dă mîna!), îmi pare rău că nu am achiziționat mai multe.
În esență, acțiunea se desfășoară pe o planetă numită Penrose, populată în întregime de roboți care au colonizat-o (nu se știe - încă - de unde provin ei, circulă legende că printre altele înseși măruntaiele pămîntului scuipă din cînd îm cînd afară roboți complet dezvoltați, creați aleatoriu din zvîrcolirile plutonice și ejectați prin anume locuri secrete).

Cea mai valoroasă resursă este metalul - fier, cupru, aur, și așa mai departe - iar operațiunea de metal twisting este chestia cea mai apropiată de sex pe care o cunosc roboții, și care duce invariabil la crearea unei noi minți robotice, de bebeluș, care este plasată într-un corp adecvat. Mi-a venit să rîd cînd am citit prima dată descrierea unei astfel de scene de sex, în care bărbatul-robot are rolul de a furniza o sîrmă de metal special, pe care femeia-robot o va răsuci și încolăci și impregna cu propria personalitate, dar și cu amintirile, dorințele și speranțele ei. Dar nu-i deloc de rîs ...

Planeta este în război, orașele-state ale roboților sînt pe cale să fie absorbite de hegemonii din Artemis, care înghit rînd pe rînd oponenții din Stark, Wien, Turing City (toponimia,după cum vedeți, reprezintă o reverență față de niște minți științifice și matematice luminate, de la Roger Penrose la Alan Turing, trecînd pe la Norbert Wiener ...). Războiul este cîștigat de un robot special, general de geniu, fiu nelegitim al conducătorului Artemisian, fiu care trebuie să-și dovedească valoarea cucerind nu doar sus-pomenitele orașe-state, ci și subcontinentul nordic, înghețat, protejat de munți cît Everestul și de o populație robotică mai fanatică în credința sa decît fanatizații roboți-infanteriști Artemisieni.

Cine trece peste șocul primelor 20-25 de pagini (nu e mult, prin recenziile altor cărți făcute de alți cititori se întîmplă să fie cerută clemență pentru primele 100 de pagini ... autorul s-a încălzit mai greu ... sau chiar pentru o întreagă primă jumătate de carte ... și v-ma zis că-n zilele noastre licitația începe de pe la 400-500 de pagini în sus), deci cine trece peste acest șoc va avea parte de o surpriză plăcută, atît în ce privește scriitura, cît și personajele și acțiunea.

Firește, fiind parte dintr-un ciclu, Twisted Metal se încheie cam în coadă de pește, și acuma stau și mă întreb: eu de unde fac rost de volumele 2 și 3 ale seriei?!?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu